MTBA logo WWW.MTBA.NL
Model Trein Beurs Agenda
© Martin Farla 1998..2015
MTBA logo

  IndexIndex    AlgemeenAlgemeen    AlgemeenAgenda   Aanmelden AbonneeAanmelden Abonnee   Aanmelden BeursAanmelden Beurs   DownloadDownload   LinksLinks  

Speciaal
Door: Martin Farla
 
 Onderwerpen   Datum 
MTBA  
 Verslag open dag Uden
Op speciaal verzoek van de organisatie, een verslag over de Open dagen in Uden.
08-04-2006
   

Utrecht, maart 2006

Uden (model-)spoort helemaal.

Hierbij een verslag over de manefestatie, die te Uden werd gehouden. Deze manifestatie
werd georganiseerd door Nedtrak. De directe aanleiding van dit evenment was, de open dagen
georganiseerd door de NMF. De organisatie lag in de handen van Ria Hendriks en Paul Poels,
beide zijn bestuurslid van Nedtrak.

Wij, als Railclub Utrecht (de N-brigade), waren benaderd door de organistatie, tijdens
Eurospoor 2005, om in Uden te komen staan tijdens de open dagen van de NMF. Na flink
overleg gedurende enkele maanden, was het op vrijdag 24 maart zover. Rond de klok van
tienen werd er verzameld bij het clubgebouw. Rond dat tijdstip werd de bestelbus opgehaald,
om alle N-spoor modules naar Uden te transporteren. Om 12:00 zat de bestelbus nokkie vol
en werd de reis naar Uden aangevangen. Een uur later hadden we de lokatie in Uden gevonden.
In de tennishal was het al een drukkte van belang. Diverse modules van diverse modelspoor
groepen stonden her en der in de hal. Mensen waren druk bezig om deze modules tot een mooie
modelspoorbaan te bouwen. Na rondgang door de hal werd ons plek aangewezen. De jongens van
Nedtrak waren al aardig opgang met de opbouw van hun baan, toen wij begonnen met het
uitladen van onze modules.

Het was de bedoeling, dat we gingen koppelen met de Nedtrak baan. Aangezien dit tijdens
de manifistatie in Leiden tijdens Rail 2003, erg goed bevallen was, was het idee ontstaan
bij de organisatie van Nedtrak om dit weer eens te herhalen. Ook de baan van Malbak zou
gekoppeld worden aan de baan van Nedtrak. Op deze manier creeren we een erg grote modelbaan,
waarbij je je rollend materieel een lange tijd kwijt kon zijn, als ie bij de buren aan het
rijden was.

Aangezien er een hoogte verschil is, tussen de modules van Nedtrak en Railclub Utrecht,
waren we genoodzaakt om onze modules te verhogen. Aangezien we dit al een keer eerder
hadden gedaan, waren we hier op voorbereid en hadden verlengstukken meegenomen om zo dit
probleem op te lossen. Tijdens de opbouw kom je altijd weer voor verrassingen te staan.
Deze werden zeer gemoedelijk en behulpzaam door de mensen van Nedtrak op gelost. Deze
gemoedelijkheid en vriendelijkheid was erg tekenend voor deze manefestatie.

Rond de klok van vijf stonden alle modules van de Railclub Utrecht op hun poten en waren
grootendeels al gekoppeld. We moesten even wachten totdat alle modules van Nedtrak gesteld
waren. Daarna konden wij met het koppelen en afstellen van onze modules beginnen. De bakken
van Johan was ons overgifte punt met de modulebaan van Nedtrak. Tijdens de opbouw van onze
modules is er zelfs nog wat extra modules ingezet, om wat meer afwisseling in de baan te
maken. Onze bochten, die we overhielden, zijn in overleg met de organistatie ingezet. Om
zeven uur 's avonds werd de terugreis aangevangen. Zaterdag werden we weer om 8 uur
verwacht en om 10 uur zou de hal opengaan voor het publiek. Aangezien het een uur rijden
is vanaf Utrecht, hield dat voor de meeste in dat we er 's ochtends er weer vroeg uit moesten.

Zaterdag was over het algemeen een redelijk rustige dag. Op zaterdag bleken ruim 500 mensen
de hal bezocht te hebben. Op deze dag waren er genoeg RCU leden aanwezig, zodat iedereen
ook in de gelegenheid werd gesteld om de andere modelbanen te bekijken en even een praatje
met de bouwers aan te gaan. Ook hier viel het op hoe gemoedlijke sfeer op deze manefestatie
was. Met onze ervaring met andere grote beurzen is toch anders. Ook de geluidsdruk werd als
positief ervaren. De geluidsdruk, die je op een Eurospoor of Rail mee maakt, is vergeleken
met deze manefestatie heel anders en veel minder aanwezig.

De zondag werd een topper voor de organisatie ruim 1000 mensen passerden de ingang van de
tennishal. Mede of dankzij een reportage van RTL 4 was het aantal bezoekers meer dan verwacht.
4 in het land bracht deze reportage op zaterdagavond op de buis. De lokale radio was zondag
ook nog in de hal aanwezig om wat gesprekken op te nemen. Ik ben zelfs nog even geinterviewd.
Om vijf uur verlieten de laatste bezoeker de hal. Tijd om de boel weer af te bouwen en de
modules transport gereed te maken. En Railclub Utrecht was, zoals we meer meemaken, een van
de laaste module groepen die huiswaards keerden. Na afscheid genomen te hebben met de
Nedtrak organisatie werd de thuisreis aangevangen. Onderweg hebben we nog van een fijne
maaltijd genoten, voordat we doorreden naar het clubgebouw. Daar aangkomen werden de
modules weer op hun plaats gezet. Al met al konden we terugzien op een zeer geslaagd
evenement met de zeer grote dank aan Ria en Paul.

Opgemaakt op 8 april 2006 tbv MTBA

© Martin Farla

 
   
 
 



Foxtwo Productions